Executief in uitvoering

prikkelverwerking als basis voor de executieve vaardigheden

 voor alle leerkrachten en professionals in het basisonderwijs

EXECUTIEF IN UITVOERING

dynamische training om kinderen het plannen en organiseren vanaf de basis aan te leren

Loop je er ook zo tegenaan dat het taken plannen en organiseren zo ingewikkeld is voor veel leerlingen? Waarom moet je je instructie 3 keer herhalen. Waarom vergeet Jesse steeds wat hij moet doen. Waarom begint Marit niet met haar werk. Hoe kan het dat de helft van je klas niet automatisch op de weekplanning kijkt als ze zelfstandig moeten werken. 

Plannen en organiseren, ook hier gaat het weer om complexe vaardigheden.  Deze training is extra fijn voor je brein: de focus ligt namelijjk op het versterken van de executieve functies. Cognitieve functies, alleeen, zijn die wel via de cognitie aan te bieden. Heeft het zin om die droog aan te beiden? Nee, bijna nooit. Dat heb je zelf natuurlijk ook al gemerkt. Dat heeft meestal helemaal geen effect. Dan ben je bezig iets te oefenen, wat o,o resultaat heeft. Zonde van je eigen tijd, zonde van het doel wat je voor het kind beoogd. 

Ze moeten namelijk geoefend worden, de tijd krijgen om te ontwikkelen. Nieuwsgierig naar wat wel bijdraagt aan deze ontwikkeling? En je leerlingen ermee kunnen helpen op het level waar het aansluit?

Waar het over gaat is dat we eerst weer leren zien wanneer we executieve functies inzetten. Dit proces letterlijk en figuurlijk in beweging gaat zetten. En met al je nieuwe inzichten kun je aan de slag: Executief in uitvoering! 

Beweeg, beweeg, beweeg.

Dat luidt het advies van neuropsycholoog Eric Scherder als hij spreekt over de ontwikkeling van executieve functies. En zo is het precies, door te bewegen wordt het neurologisch fundament gelegd. Gaan de hersenen de juiste verbindingen maken, zodat een kind kan komen tot executief functioneren.

De waarde van goed ontwikkelde executieve functies wordt steeds duidelijker. Zeker nu we bij steeds meer kinderen zien dat deze vaardigheden zich niet als vanzelfsprekend ontwikkelen.
En hier dag in, dag uit op school tegenaan lopen.
Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de meeste leerkrachten een uitdaging! Leer hierop in te spelen. En vergroot je kennis door te ontdekken hoe prikkelverwerking een rol speelt.

Al zijn de executieve functies cognitieve vaardigheden, het is niet eenvoudig dit cognitief aan te leren.  Vaak is dat omdat het kind onvoldoende fundament heeft om te komen tot adequate uitvoer. Ook hier speelt de neurologische ontwikkeling weer een rol.  

Inmiddels is het bewezen dat kinderen veel baat hebben als de leeromgeving verrijkt wordt met bewegend leren. Dit ondersteunt de ontwikkeling van vele hersenfuncties: de neurologische ontwikkeling. Diverse aspecten van het leren worden eenvoudiger als er in en met  beweging geleerd kan worden. Zo ook de executieve functies.

Met het aanbieden van bewegen en bewegend leren kun je zo de brug slaan naar de executieve functies. En het kind tot optimaal zelfsturend vermogen komt.

Kies je voor deze plusmodule, dan kies je voor heel specifiek neerzetten van het bewegend leren in je klas of school. 

Je specialiseert je in de relatie van het bewegend leren met de executieve functies. Vanuit de prikkelverwerking en het neurologisch systeem.  

Voor:

leerkrachten, rt-ers, ib-ers, ondersteuners, assistenten in het primair onderwijs

Wanneer:

woensdag 16 en 30 november 2022, 18 januari en 8 februari 2023, van 14.30- 17.30

    Prijs:

    €557,00 excl BTW

    Is dit je op het lijf geschreven?
    En ben je leerkracht, ondersteuner, assistentes, rt-ers in het primair onderwijs?
    Na  deze training heb je:

    Inzicht in de werking van het kinderbrein en prikkelverwerking

    Inzicht in de positieve invloed van bewegend leren op het optimale leervermogen van kinderen

    Inzicht in de executieve functies en hun relatie met de neurologische ontwikkeling

    Leuke, eenvoudig toepasbare ideeën om met eigen kennis en inzichten lessen zo vorm te geven dat dit fijn voor je brein is

    Tools om te werken in een flow, vanuit de natuurlijke balans tussen leren en bewegen

    Je ontwikkelt de vaardigheid om bewegend leren in te zetten gekoppeld aan een executieve functie