Voor scholen, 

kinderopvang & professionals

Puntjes op de i

Bewegend leren basis: Puntjes op de i

ontwikkelingsgericht schrijfonderwijs

Momenteel staat schrijven weer volop in de belangstelling binnen het onderwijs. Met als opvallende ontwikkeling dat ook de onderwijsinspectie het belang van het schrijven en de kwaliteit van het schrijfonderwijs herontdekt. 

Schrijven is een uniek communicatiemiddel. En een complexe vaardigheid, welke we op steeds jongere leeftijd zijn gaan aanbieden. In hoeverre sluit dit aan op het neurologische en motorische niveau van het kind? En welke rol speelt dit in de vaak zo lastige overgang van groep 2 naar 3?

Het is essentieel om niet alleen naar het cognitieve en sociale functioneren van het kind te kijken. Maar ook mee zicht te krijgen op wat het niveau van de neurologische ontwikkeling eigenlijk zien?
Kun je daar tijdens je lessen als leerkracht mee?
Jazeker!
En het leuke is dat juist rondom schrijven veel zichtbaar wordt.

Wat is er nodig om tot schrijven te komen? Wat maakt schrijven tot een complexe vaardigheid en welke basis is nodig? Is er een samenhang tussen school- en schrijfrijpheid ?

Met welke activiteiten bereid je het kind nu echt voor op het gaan schrijven? Welk schrijfgerei is ondersteunend? Wat is de relatie tussen schrijven en de specialisatie van de hersenhelften.

En natuurlijk gaan we in op de vraag der vragen: wat is nu wijsheid rondom schrijven? Moet een kind nog wel leren schrijven? En juist wel, of juist niet aan elkaar? En start dat in groep 1, 2 of 3?

We gaan verkennen hoe en welk het aanbod beter aansluit bij de ontwikkeling van het kind.

De modules bestaan uit een dynamische afwisseling van theorie en ervaren. Hetgeen wat geleerd wordt, kan onmiddellijk in de klas gebruikt worden. Je werk wordt nog leuker: omdat je de theorie aangeboden krijgt, weet je waarom je wat doet en sluit je nog beter op de behoefte van het kind aan. En aansluiten op de behoefte van het kind betekent kinderen die met  plezier aan de slag gaan!

Het is praktisch en zit boordevol leuke spelideeën. Ontdek hoe je als leerkracht het kind kan helpen om ontwikkelingsgericht en dus leesbaar, vlot en op tempo leert schrijven. 

Voor:

leerkrachten, rt-ers, ib-ers, ondersteuners, assistenten

Wanneer:

Training 3 dinsdagen:

  •  21  september 
  •    5  oktober       
  •  19  oktober 

Prijs:

€425,00 excl. btw

Goed om te weten:

  • Training is op prachtige locatie in Doorn
  • Maximaal 8 deelnemers per training
  • Inclusief heerlijk biologische soepje
  • natuurlijk ontbreekt de goodie-bag 🙂 niet
  • Kom je met een collega van dezelfde school: krijg je alletwee maar liefst 15 % korting

 

Heb je als leerkracht, rt-er, assistent of ondersteuner behoefte aan  “DE PUNTJES OP DE i” en wil je graag een helder beeld op het schrijven?
Dit heb je na de training in huis:

Een genuanceerd beeld op het schrijfonderwijs

Inzicht in de ontwikkeling van lichaamsmotoriek, handmotoriek en prikkelverwerking

Kennis omtrent het schrijven, de schrijfhouding en schrijfgerei

Praktische tools en activiteiten, welke het schrijven en de schrijfhouding stimuleren

Zicht op neurologische ontwikkeling van het jonge kind:
  • De invloed hiervan op de overgang van kleuter naar onderbouw.
  • Aanbod gebaseerd op onderliggende aspecten van het schrijfonderwijs