FIJN VOOR JE BREIN

dynamische training voor natuurlijk en effectief leren

voor alle leerkrachten en professionals in het basisonderwijs

 

FIJN VOOR JE BREIN

leer het signaal achter de onrust te lezen en te vertalen

Zou dit jouw klas kunnen zijn?

Groep 5. Maandagochtend,11.10 uur. Zojuist is de instructie gegeven. Na een korte taalopdracht, kunnen ze door met rekenen. Tenminste dat zou je denken. Dit is het beeld: Larissa zoekt haar tafelkaart en heeft haar laatje op haar tafel omgekieperd. Turia kan haar rekenschrift nergens vinden. Lars heeft de instructie gemist. Jelle heeft wel geluisterd, maar weet toch niet wat ie nu moet gaan doen. Ondertussen is Bris van zijn stoel gevallen en Julia tikt steeds met haar pen op het tafelblad. Kaya maakt überhaupt geen aanstalten om te beginnen en zit achterstevoren op haar stoel. T is pas maandagochtend….de leerkracht krabt achter haar oren…dat belooft wat, zo’n start.

Wat gebeurt er nu eigenlijk in deze klas?

Larissa kan haar tafelkaart niet vinden, ze heeft tafelkaart verward met taalkaart en zoekt naar iets wat niet in het laatje ligt. Turia heeft zoveel last van het geluid in de klas, dat ze haar aandacht eigenlijk niet meer bij het zoeken van het rekenschrift kan houden. Jelle heeft de instructie gemist. Maar wel geluisterd. Zijn hoofd zit nog vol van de taalles van zojuist. Hij heeft dan niet gelijk de ruimte in zijn hoofd om de nieuwe instructie op te nemen. Lars keek tijdens de instructie naar het pimpelmeesje buiten. Die was zijn 3 jonkies aan het voeren. Daar werd Lars zelf wel weer lekker rustig, maar miste vervolgens de uitleg. Bris viel van zijn stoel, omdat zijn evenwicht niet zo goed is. Hij zit trouwens al de hele ochtend. En voelt dan ook minder goed hoe hij zit. Julia tikt irritant met haar pen. Tenminste, dat vindt de rest van de klas. Julia vindt het wel prettig eigenlijk. Het zorgt ervoor dat ze haar aandacht beter bij de les kan houden. En Kaya. Die is vergeten haar aan-knopje aan te zetten. Zij is met de auto naar school gekomen, heeft haar lijf nog niet in beweging gebracht. Haar lijf staat uit en kan niet de verbinding maken met haar brein. Ze is niet onwillig. Maar ze weet gewoon niet hoe.

Prikkels en leren

In het gedrag van al deze kinderen zien we dat er iets niet soepel gaat in het verwerken van alle prikkels. Prikkels nemen we waar via onze zintuigen. Het horen en zien zijn bekende zintuigen. Maar ook het evenwicht en bewegingsgevoel zijn belangrijke zintuigen. Prikkels gaat over alles wat we waar kunnen nemen. Wat we horen, zien, proeven, maar ook over hoe we bewegen en hoe ons evenwicht is. Over wat we aanvoelen en over wat we voelen. Prikkelverwerking is wat we ontvangen en hoe we erop reageren. Het vliegje op je arm, het rijden van de trein, de wind in je haar tijdens het fietsen. Ons lijf neemt het waar! Van het overheerlijke eerste slokje koffie in de ochtend, tot en met de verrukkelijke douche net voor je naar bed gaat. En ook…alles wat daar tussen ligt.

Het is natuurlijk ideaal als al deze prikkels goed ontvangen worden. Dat het er niet teveel zijn, niet te weinig, niet te sterk. Dat alle geluiden die we horen, de geurtjes die rondwaaien, de aanrakingen van andere kinderen, naar de juiste plek in het brein gestuurd worden. Zodat er een adequate reactie komt. Zodat ze je niet afleiden. Of je jezelf er tegen moet beschermen. Zodat kinderen betrokken en met aandacht kunnen leren. En jij fit en fris voor je groep staat.

Ons huidige onderwijs is niet ingericht op inspelen op de prikkelverwerking. Als je prikkelverwerking een plaats geeft, werken het brein en het lijf samen. Veelal gebruiken veel te veel hoofd en veel te weinig de zintuigen onvoldoende in veel te weinig de zintuigen. Gelukkig is er wel een curriculum gericht op bewegen. Want bijna de helft van de kinderen beweegt onvoldoende. De gevolgen hiervan zijn op allerlei vlakken waar te nemen, duidelijk is dat dat zijn weerslag heeft op brein. Gelukkig zien steeds meer onderwijsmensen dit in. En is er een positieve tendens om in beweging te komen! Want bewegen is een eenvoudige manier om de zintuigen aan te zetten. Dat is echt heel erg FIJN VOOR ONS BREIN. Het geeft zuurstof, plezier en noodzakelijke, extra verbindingen in de hersenen. Steeds vaker wordt gezien dat het een voorwaarde is om tot effectief en natuurlijk leren te komen.

Herken je het te cognitieve aanbod?

Maak het verschil door aan te sturen op zintuiglijke prikkelverwerking en zet zo een prettig natuurlijk leerklimaat in je klas neer

Wat een gouden moment is dit! Het moment om de boel eens anders aan te pakken. Kom letterlijk en figuurlijk in de flow. Stop even met de cognitieve belasting. Haal de druk van de ketel! Geef het hoofd even een adempauze:). Laat kinderen weer hun lijf ervaren. Breng de prikkelverwerking weer in balans. We zijn zo resultaatgericht, dat we vergeten zijn de prikkelbalans in de gaten te houden. Waar dat überhaupt over gaat. Laatst zei iemand tegen me, ik vind het zo een raar woord, prikkels.

Maar we weten niet meer hoe we aan dat knopje moeten draaien. het knopje wat prikkelverwerking heet. Als je aan dat knopje gaat draaien, komt de klas weer bij zichzelf. Blij, natuurlijk, vanzelfsprekend.

De meeste kinderen zijn namelijk niet expres onrustig. Integendeel. Kinderen willen van nature graag ‘meedoen’. En zijn leergierig. Onrust is een signaal. Een signaal wat je met het grootste gemak kunt leren lezen. Als je dit signaal leert te duiden, kun je het managen. En heeft jouw groep echt geluk. Jouw groep leert namelijk vanaf dat moment op hun allernatuurlijkst leren. En heb jij evenveel geluk…jij gaat op je allernatuurlijkst lesgeven.

Zo sleep natuurlijk leren binnenboord, verrijk het lesgeven met je inzicht over prikkelverwerking.

Wil jij blij, natuurlijk, vanzelfsprekend lesgeven? Wil je dat je klas méér leert, met méér rust en betrokkenheid? Dat ga je volop doen en ervaren tijdens de training FIJN VOOR JE BREIN. In 3 modules leer je alles over de invloed van prikkelverwerking op het lerend vermogen. Centrale thema’s in FIJN VOOR JE BREIN zijn:

  • prikkelverwerking en zintuigsystemen
  • neurologische ontwikkeling van het brein
  • aandacht en concentratie

We gaan volop doen en ervaren. Op naar de natuurlijke dynamiek, die je ook in de klas wilt zien. Alle modules bruisen van de energie, achtergronden en toepasbare ideeën. Leerkrachten die deze training gevolgd hebben, gaan energiek naar huis. een training waarvan Elise zei: “Een training die iedereen in het primair onderwijs zou moeten volgen”

Je lesaanbod wordt natuurlijk. Al gelijk de volgende dag kun je aan de slag. Dit krijg je in de vingers:

  • jouw aanbod is afgestemd op de behoefte van je groep
  • je leerlingen leren met aandacht en plezier
  • onrust verdwijnt, betrokkenheid verschijnt!
  • natuurlijke en fijne sfeer in de klas
  • het leervermogen wordt in de volle potentie aangeboord: niet alleen meer het hoofd, maar ook de zintuigen worden bij het leren aangesproken. Dat geeft een blij en effectief brein!
  • concentratie versterkt
  • leerstof wordt beter opgenomen
  • geheugen wordt efficiënter
  • soepeler automatiseren
  • last but not least:
    • je kijkt uit naar je werkdagen, je ziet dat je groep geniet en je geniet er zelf lekker van mee
    • je hebt na je werkdag nog energie over om gezellig bij een vriendin op de thee te gaan…om een balletje te slaan te de tennisbaan…of favoriete recept te bereiden.

Alle aspecten van het zelfsturend vermogen komen aan bod. Het meest optimale uit het leren halen. Dat is toch wat je je kinderen in de klas het allerliefst meegeeft. Dat is waar effectief en natuurlijk leren over gaat! Kortom, je klas in de flow. Inclusief jij als leerkracht, ondersteuner, ib-er, rt-er!

 

Heeft leren in beweging een toegevoegde waarde?

Jazeker, dat is in 2015 reeds bewezen:

onderzoek door het AMC en RUG:

3 keer per week 2 jaar lang leren in beweging laat een leerwinst van maar liefst 5 maanden zien.

FIJN VOOR JE BREIN

Voor wie

Leerkrachten, rt-ers, ib-ers, ondersteuners, assistenten

Wanneer

  • Training 3 dagdelen van 14.30 tot 17.30
  • In 2022: vrijdag 23 sept, 7 okt, 4 nov
  • Of in 2023: woensdag 18 jan, 8 feb, 8 maart

Prijs:

€425,00 excl. btw

Goed om te weten:

  • training is op prachtige bosrijke locatie in Doorn
  • je kunt voor de deur parkeren
  • is goed met het openbaar vervoer te bereiken
  • natuurlijk ontbreekt de goodie-bag 🙂 niet!

 

[/et_pb_column]

Wil je meer weten van prikkelverwerking en leren in beweging?

Dat kan, na deze training heb je dit in huis:

Inzicht in prikkelverwerking en begrippen als over – en onderprikkeld.

Inzicht in begrippen als over – en onderprikkeld, prikkelzoeker en prikkelmijder

inzicht in de werking van het kinderbrein en en de afstemming van je onderwijsaanbod hierop.

inzicht op en ervaring met de positieve invloed van bewegend leren op het optimale (leer)vermogen van jezelf en dus ook hoe het in je klas zal werken.

tools om te werken in een flow, vanuit de natuurlijke balans tussen leren en bewegen

Inzicht in de prikkelverwerking en  de invloed ervan op je onderwijs, op je klas, op je school.

met het -ruime- begrip concentratie, kun je concreet aan de slag. Zodat je klas in rust kan leren.

heel veel leuke, eenvoudig toepasbare ideeën om met eigen kennis en inzichten lessen zo vorm te geven dat dit fijn voor je brein is